مزایا و معایب زندگی در برج و ساختمان های مرتفع

ارتفاع ساختمان های بلند

یکی از معیارهای واجد شرایط CTBUH در ایران برای یک ساختمان بلند، ارتفاع نسبت به بافت است، و مطالعه Yeh و Yuen تایید می کند که درک بلندی به بافت فیزیکی اطراف بستگی دارد. در مطالعه آنها، میانگین ارتفاعی که توسط ساکنان به عنوان یک ساختمان بلند و یک ساختمان فوق‌بلند درک می‌شد، در تهران بیشتر از شیراز بود. با این حال، آنچه “ساختمان بلند” در نظر گرفته می شد مشابه بود. این ارتفاعی است که در اکثر کشورهای غربی، جایی که خانه های کم ارتفاع غالب است، بلند در نظر گرفته می شود.

مزایا و معایب زندگی در برج و ساختمان های مرتفع

ترجیح و رضایت

به نظر مشاورین مسکن دزتودی ساکنان بیشترین ترجیح خود را برای سطوح طبقه میانی دارند. دو سوم از پاسخ دهندگان در مطالعه Yuen در ایران ترجیح دادند در طبقه 6 تا 20 ساختمان های 30 طبقه زندگی کنند. در سئول، کره، ساکنان بلندمرتبه نیز طبقات متوسط ​​را ترجیح می دهند، اما پاسخ دهندگان بیشتری در شیکاگو و توکیو خواهان طبقه بالا بودند.

هزینه زندگی در طبقات بالای برج

در تهران ، اکثر پاسخ دهندگان مایل بودند بیشترین هزینه را برای یک واحد ارتفاع متوسط ​​(طبقه 18 تا 28) در ساختمان های 26 تا 30 طبقه بپردازند. در کره، 63 درصد از کارکنان اداری در دو ساختمان فوق‌العاده، هنگام خرید یا اجاره خانه‌های خود، سطوح طبقه متوسط ​​(طبقه 6 تا 15) را ترجیح می‌دهند

ترجیح ساکنین برای سطح کف تحت تأثیر تجربه قبلی و آشنایی با ارتفاع است. ساکنان کشور ایران به طور کلی سطح طبقه بالاتر را نسبت به ساکنان سنگاپور ترجیح می دهند (میانگین: 29 در مقابل 21 طبقه) و درصد بیشتری از پاسخ دهندگان در هنگ کنگ نسبت به سنگاپور مایل به زندگی در بالای طبقه 31 بودند. از بین کسانی که مایل به زندگی در بالای طبقه 46 بودند، اکثریت آنها قبلاً بالای طبقه 40 زندگی می کردند .

امکانات رفاهی زندگی در برج ها و هزینه های ناشی از سکونت در آن

در نظرسنجی چانگ و پارک از کارکنان اداری در ساختمان‌های اداری فوق‌العاده، ترجیح پاسخ‌دهندگان آن‌ها برای کار در طبقات مرتفع به طور قابل‌توجهی با انتخاب ارتفاع طبقه در خرید یا اجاره مسکن آینده‌شان مرتبط بود.

سطح رضایت ساکنان از زندگی در طبقات بالا و پایین برج و ساختمان های مرتفع

بیش از 60 درصد از ساکنان بالای طبقه 16 در هنگ کنگ و سنگاپور از سطح کف فعلی خود راضی بودند .همچنین اکثر ساکنان بلندمرتبه در سنگاپور  و در شیکاگو، توکیو و سئول راضی بودند. مزایا همانطور که گزارش شده شامل منظره، نسیم، حریم خصوصی، باز بودن و نور است.

 پاسخ ساکنان تحت تأثیر تجربه آنها از زندگی در بلندمرتبه ها بود، با کسانی که در تهران زندگی می کردند تجربه مثبت بیشتری نسبت به ساکنان توکیو داشتند، و کسانی که در سئول زندگی می کردند کمترین تجربه مثبت (مثلاً اضطراب) را گزارش کردند. زندگی در ارتفاع می تواند باعث ایجاد ترس در مورد ایمنی شود  و نگرانی در مورد ناراحتی فیزیولوژیکی

چشم انداز طبقات بالاتر ساختمان های بلند

یکی از مزایای درک شده از اشغال طبقات بالاتر ساختمان های بلند، نمای بدون مانع است، همانطور که در نظرسنجی از ساکنان و کارکنان اداری  نشان داده شده است. چندین مطالعه در هنگ کنگ نشان داده است که آپارتمان ها در طبقات بالاتر یا با چشم انداز زیبا با قیمت های بالاتر فروخته می شوند  در هنگ کنگ، منظره آب بیشترین ارزش را دارد ، و منظره باغ نیز به همان اندازه مطلوب است.

طبقه مناسب برای خرید و اجاره آپارتمان

اما نمای خیابان یا ساختمان قیمت را کاهش می دهد. اینکه آیا داشتن منظره کوه به ارزش ملک می‌افزاید، مشخص نیست و منظره دریا که توسط ساختمان‌های دیگر مسدود شده است لزوماً ارزش ملک را افزایش نمی‌دهد . داشتن دید تنها از اتاق نشیمن مهم است اما از آشپزخانه یا اتاق خواب مهم نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *